Percubaan mencuri di Rumah No.17 Sect.6

Dihantar Oleh Tanpa Nama | Khamis, September 27, 2007 | , | 1 komen »

Pagi tadi lebih kurang jam 4.30AM , rumah no.17 cuba dipecah masuk. Mengikut maklumat yang disampaikan oleh saksi kejadian, dipercayai 4 orang yang telibat didlm percubaan menyamun tersebut. Mujurlah jiran yang perihatin telah menjerit....sehingga membuat penghuni dijln 11/3 , 11/4 terjaga daripada lena termasuk saya. Dalam kejadian kelam kabut itu, pengerusi pesatuan penduduk Harmoni seksyen 6 yang baru dilantik cuba mengejar 2 orang yang lari kearah rumah banglo & 2 orang dikejar oelh jiran saya saudara JIMI. Oleh kerana kurang kelengkapan seperti tiada lampu suluh......penyamun tersebut telah dapat meloloskan diri mereka.
Kami yang terjaga telah berkumpul di hadapan taman permainan.....ada yang membawa kayu golf, kayu dan besi tetapi cuma 2 orang yang membawa lampu suluh. Setelah itu kami beredar kerumah yang dipecahkan...didapati 1 cermin tingkap dapur telah dikeluarkan dan satu besi tingkap telah dipotong. Dalam masa yang sama sebuah kereta peronda Polis telah datang dan koperal yang bertugas telah memeriksa dan menyarankan tuan rumah membuat laporan polis bersama pengawal keselamatan (sampai selepas dipanggil oleh pengerusi ....pihak polis masuk pun tak sedar ....inikan penyamun).
Lebih kurang 5.20AM, pengerusi meminta semua bersurai disamping ucapan terimakasih diatas kerjasama semua. Dalam perjalanan balik, jiran saya rumah No. 34 ...En. Arun yang baru 4 hari pindah (hadapan rumah masih belum berpagar) juga baru pulang dari hospital jam 3 a.m. menghantar anak perempuan nya jatuh hairan kerana lampu kalimantang dibelakang rumah tidak menyala dan setelah didapati 'shutle' telah hilang.
Saya berpendapat pihak pemaju iaitu Dynafare perlu meletakkan pengawal keselamatan juga di hadapan taman permainan. Disarankan juga supaya semua penduduk membuat grill belakang yang hanya boleh dikunci mangga (padlock) dari dalam di samping menukar padlock jenis SHACKLE DIAMETER yang rendah ,supaya sukar dipotong. Bersiap sedia dengan membeli lampu suluh yang besar & kayu (disarankan kayu golf ) yang beleh digunakan pada masa hadapan jika kejadian berulang lagi. Dan mungkin ada beberapa perkara yang akan dibincangkan oleh AJK pesatuan penduduk untuk menangani masalah pecah rumah ini dalam masa yang terdekat...lebih2 lagi penduduk yg beragama islam akan menyambut Idul-fitri tidak lama lagi. Petang semalam juga AJK telah mengedarkan surat memohon derma MOREA minima RM15 giliran untuk Seksyen 6 yang akan diadakan pada 30 September akan datang.
*Petang ni wife call, kain batik tutup pintu pagar belakang hilang.....

1 komen

  1. LinuxMalaysia // Rabu, 18 Februari, 2009  

    Ingin saya kongsikan kes pecah rumah rakan saya yang tinggal di Rawang. Masuk melalui siling mungkin besar melalui bumbung.

    Saya tengok cara pemaju buat bumbung yang mudah terbuka dan orang yang kecil boleh menyelit masuk.

    Minta pandangan?